Wearables experiment DDW17

Wearables experiment DDW 2017 After Digital NRaupp

 

Wearables experiment DDW17

Stel je eens voor dat Netflix in staat is om via je smartwatch je hartslag / hersenactiviteit te meten. Zou je dan willen dat ze het filmaanbod afstemmen op je gevoel, je gemoedstoestand?

We know how you feel

Tijdens DWW17 (Dutch Design Week 2017) deed ik mee aan het VPRO mediaproject ‘We know how you feel’. Even een korte uitleg. Middels sensoren op hoofd, borst en hand wordt je gemoedtoestand / emotie gemeten. Die toestand / emotie wordt vertaald door de computer en in dit experiment fraai weergeven via een gekleurde laser.

Rood symboliseert de emotie ‘boosheid’, groen symboliseert ‘blijheid’. Zie ook de afbeelding. De kleuren veranderen als je gedachten veranderen. Dit wordt beïnvloed door stevige muziek. Ook wordt de mate van hersenenactiviteit gemeten. Deze wordt weergeven in een dynamisch bewegende cirkel. Tijdens het experiment waan je jezelf in een soort cocon.

Wie is er straks de robot?

Ik ben erg benieuwd naar de doorvertaling van dit experiment. Hoe ga je bijvoorbeeld het aanbod afstemmen op je emotionele toestand? Is deze vorm van big data verzamelen wel gewenst? Wat mogen de dataverzamelaars met jouw data doen? Worden wij straks gestuurd en geleefd door wearbles? Zijn wij straks de robot?

What’s  next?

Wearables experiment DDW17Wat komt er na het digitale tijdperk? After digital what’s next?
Het roept bij mij ook de vraag op: Wat is de impact van wearbles op onze werkomgeving en hoe gaan we om data die daar geregistreerd worden? Als je collega’s weten hoe je je voelt, gaan ze dan anders reageren?

 

www.vpro.nl/medialab

www.weknowhowyoufeel.nu

www.ddw.nl

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.