Ben creatief, verras en doe (CRM in One DAY)

Ben creatief, verras en doe (CRM in One DAY)

Woensdag 9 september 2015 was ik aanwezig bij bovengenoemd congres in ’t Spant in Bussum. Interessante sprekers deelden hun visie over klantgericht ondernemen. Vanuit mijn expertise waren met name de volgende twee vragen interessant: “Hoe stel je de klant centraal?’ en ‘Waar staat het Nederlandse bedrijfsleven op dit moment?’

Sprekers over “Hoe stel je de klant centraal?”
Bas Hoogland, is bijna twintig jaar commercieel directeur geweest bij Landal GreenParks. Hij hield een krachtig verhaal over het “Hoe”. Hij presenteerde tien tips waarin hij uiteen zette hoe Landal GreenParks ‘De Klant Centraal’ inkleurt.
Olaf Ouwerkerk is bij de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) actief als regisseur klantgerichtheid & klantbeleving.
Voor het hele verhaal van deze sprekers check, F19.nl/Klant-Centraal

Mijn reflectie op De Klant Centraal

Hoe ver zijn we nu eigenlijk met Klantdenken in Nederland? Hoe stel je je klant centraal in het hart van je organisatie? Mijns inziens zijn er nog wel wat stappen te nemen. Er is wel sprake van bewustwording rondom dit thema. Toch is mijn persoonlijke mening dat we ons nog bevinden in het stadium ‘Bewust onbekwaam’. Dit geeft veel kansen voor verbetering, die we als bedrijfsleven met twee handen moeten aangrijpen!

Organisaties lopen tegen verschillende struikelblokken aan. Ik noem hier drie belangrijke belemmeringen:

  • Corporates beschikken over gigantische hoeveelheden data, die echter niet adequaat ingezet kunnen worden doordat onduidelijk is hoe deze data te interpreteren.
  • Los van deze technische belemmeringen zie ik vaak dat ondernemingen nog geen vastomlijnde strategie hebben met betrekking tot Klantdenken.
  • Als derde punt signaleer ik dat bedrijven die al wél een strategie over Klantdenken definieerden, worstelen met een juiste wijze van organisatorische implementatie. Klantdenken moet éérst intern tussen de oren komen van de interne stakeholders voordat het extern kan worden uitgedragen!

Kort samengevat:
Ga aan de slag, stel de klant centraal in het hart van je organisatie, ben creatief en verras. Maar vooral: Doe!

 

De dag in vier sheets

20150909_102634_001
Sheet van Bas Hoogland (Landal  Green parks) met 10 tips voor het centraal stellen van je klant.
20150909_111152
Sheet van Olaf Ouwekerk Hoe NLE (Nederlandse Energie Maatschappij), zich ultiem klantgericht opstelt.
20150909_164002_006
Sheet Stephan Fellinger (De Zaak van Vertrouwen), De hersenen van de mens, Rationeel, Emotioneel, Instinctief.
20150909_165239_001
Is de boodschap niet relevant? Dan stopt de verwerking en vindt er geen opslag plaats.

 

Website CRM in One day http://www.crmin1day.nl

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.