Waarom doe je aan Backlinking?

Wat zijn backlinks?

Backlinking genereer traffic naar je website.

Backlinkz zorgt ervoor dat je meer traffic krijgt op je website. Tip van BusinessStrategen.nl

Een backlink (terugkoppeling) is een link op een website die verwijst naar jouw website.
Het belangrijkste doel van een backlink is om gericht web-bezoekers (je doelgroep) naar je website te krijgen.
(Een hogere zoekmachine ranking is dan een zeer plezierige bijkomstigheid.)

Een voorbeeld:
Als je op de site van de ander bent, ook wel de verwijzer genoemd, (bijv. www.dezilvermeeuw.com/links) en je klikt op de verwijzende link naar jouw website (www.strandgids.nl) dan gaat de webbezoeker middels de backlink naar de derde site toe. Dat is de werking van een Backlink. Het doel is behaald als de webbezoeker van de Zilvermeeuw, op www.strandgids.nl uitkomt. Want daar staat aanvullende informatie, zoals nieuws, agenda en wetenswaardigheden die naar verwachting interessant en relevant zijn voor personen die het strand willen bezoeken.

Waarom zijn Backlinks zo belangrijk?

Backlinks zijn belangrijk, omdat:

  • Het een vorm van oriënteren en navigeren is. Bij het volgen van de backlink komt de webbezoeker veelal bij aanvullende en relevante informatie uit.
  • Deze er voor zorgen dat jouw website vindbaar wordt;
  • Ze door zoekmachines gebruikt worden om de ‘populariteit van jouw website te bepalen’. (Het idee van bijvoorbeeld Google is simpel hoe meer verwijzingen er naar jouw site zijn, des te belangrijker is jouw website. Want websites verwijzen immers niet voor niks.)

Te verwachten is dat in de nabije toekomst goede, kwalitatief hoogwaardige backlinks een zeer belangrijke factor in de ranking algoritmen van Google zullen blijven.

 

Waar moet een goede Backlink aan voldoen

Een link moet vooral leiden naar zinvolle informatie, hij moet relevant zijn, hij moet de webbezoeker verder op weg helpen bij zijn zoektocht. Als er op een website van een restaurant een verwijzende link staat naar bijvoorbeeld een automerk, dan is dat niet echt relevant te noemen. Google zal aan deze link dan ook een lage relevantie toekennen.

Daarnaast moet een link een bepaalde mate van populariteit hebben, deze wordt afgelezen aan de hand van het aantal bezoeken dat de site heeft. Hoe meer bezoekers hoe hoger de populariteit.
Dus de ene backlink is de andere niet. Let goed op de mate van relevantie en de populariteit. Bijvoorbeeld: een backlink van Facebook en Linkedin ziet Google wel maar ze tellen nagenoeg niet mee als het gaat om je ‘backlink populariteit’.

Hanteer simpel weg de regel: hoe moeilijker het is om een backlink te krijgen hoe groter de waarde.

Meer weten, download de gratis whitepaper (pdf) ‘Waarom je aan Backlinking moet doen? Waarom-je-aan-Backlinking-moet-doen. Laat als dank s.v.p. een reactie achter.

1 Comment

  1. Marion Kremer 17 september 2012 Reply

    Norbert,
    Bedankt voor het (gratis) delen van dit artikel. Voor een leek als ik, waarbij je soms door de bomen het bos niet meer ziet, zijn dit soort artikelen zeer welkom.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.